farväl.

flaggan vajar på halvstång. bordet är dukat, huset är uppvärmt. solen skiner, vattnet ligger lugnt. tystnaden sänker sig över gerby. tårarna rinner sakta ner för kinderna, stunden är kommen.

Jag har hört om en stad ovan molnen,
ovan jordiska, dimhöljda länder.
Jag har hört om dess solljusa stränder,
och en gång, tänk en gång är jag där.
Halleluja! Jag högt måste sjunga.
Halleluja! Jag går till den staden.
Om än stegen blir trötta och tunga,
bär det uppåt och hemåt ändå.

Jag har hört om ett land utan tårar,
utan sorg, utan nöd, utan strid.
Och där ingen sjukdom mer lider,
och en gång, tänk en gång är jag där.
Halleluja! Där fröjdas vi alla.
Halleluja! Vart tvivel försvunnit.
Aldrig mer skall jag stappla och falla,
jag är framme, ja hemma hos Gud.

Jag har hört om den snövita dräkten,
och om glansen av gyllene kronor.
Jag har hört om den himmelska släkten,
och en gång, tänk en gång är jag där.
Halleluja! Jag fröjdas i anden,
och jag kan höra den himmelska sången.
Och det sliter i jordiska banden,
ty jag vet jag skall snart vara där.

2 comments

  1. Martina · · Reply

    Mycket vacker dikt!

    1. det är en sång de facto, med hjälp av en kantor med mycket fin röst sjöng vi den ute i det fria för pappa.

Leave a Reply

